Katutason sosiaalityö vakinaistettava

TIEDOTE 23.10.2013
Helsingin Sosiaalinen Oikeudenmukaisuus ry
Julkaisuvapaa heti

Helsingin kaupunki on lakkauttamassa katutason sosiaalityötä täysin vastoin Sosiaali- ja terveysviraston strategiaa

Kaupunginjohtajan vuoden 2014 talousarvioehdotuksessa esitetään sosiaalipalvelujen käyttöbudjetista rahoitettujen määräaikaisten hanketyyppisten toimintojen päättämistä (s.219). Tämä tarkoittaisi sosiaali- ja terveysviraston lähityön lakkauttamista.

Lähityöhanke on vuoden 2009 alussa käynnistynyt asukkaiden arkiturvallisuuden ja viihtyisyyden parantamiseen keskittyvä hanke, jossa on työskennellyt projektivastaava ja kuusi lähityöntekijää. Lähityössä tehdään sosiaalityötä jalkautumalla sinne, missä ihmiset liikkuvat. Työntekijät menevät paikan päälle keskustelemaan ihmisten kanssa heidän tilanteestaan ja auttavat ja opastavat palvelujen piiriin niitäkin, jotka eivät apua enää omin voimin osaa hakea.

Etsivän työn lisäksi lähityön tavoitteena on parantaa alueiden turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Työntekijät puuttuvat häiriöihin ja välittävät tietoa yhteistyötahoille, joita ovat kaupungin eri virastot, seurakunnat, koulut, yhdistykset ja lähipoliisi. Näin ongelmat saadaan viranomaisten tietoon varhaisemmassa vaiheessa ja niihin voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi.

Lähityöllä on noin 30 000 asukaskohtaamista vuodessa. Merkittävimmiksi työtehtäviksi ovat tulleet erityisesti työt, joita mikään muu taho ei hoida ja sellaisiin katulevottomuuksiin puuttuminen jotka eivät vielä vaadi poliisin läsnäoloa, mutta aiheuttavat huolta asukkaissa. Lähityöntekijät pyrkivät myös herättelemään kaupunkilaisia aktiivisuuteen oman asuinalueen kehittämisessä. Koska lähityö on liikkuvaa, se myös tasoittaa epätasaista palveluntarjontaa jalkautumalla sinne, missä pysyviä palveluja ei ole riittävästi.

Sosiaali- ja terveysviraston strategian mukaan sekä jalkautuva että alueiden sosiaalista hyvinvointia ja turvallisuutta parantava työ on yksi kaupungin kehittämisen ydinasioita. Tällä hetkellä lähityö on niitä harvoja Sosiaali- ja terveysviraston työmuotoja, joka tapahtuu virastotalojen ulkopuolella ja näkyy kaupungin asukkaiden arjessa positiivisella tavalla. Sosiaalisen hyvinvoinnin, turvallisuuden ja viihtyisyyden lisääminen sekä ennaltaehkäisevä työ ovat lähityön suoria tavoitteita.

Miksi kaupunki lakkauttaa kokonaan sen omia tavoitteita toteuttavan työmuodon, kun sen päinvastoin pitäisi lisätä resursseja tavoitteiden toteuttamiseksi? Sosiaali- ja terveyspalvelujen leikkaaminen on mielestämme erittäin lyhytnäköistä säästämistä, ja tulee pitkällä aikavälillä näkymään uusina kasvavina kustannuksina.

Talousarvio on kaupunginhallituksen käsittelyssä seuraavan kerran ma 28.10.2013. Kaupunginvaltuuston 1. käsittely on ke 6.11.2013 ja 2. käsittely, kunnallis- ja kiinteistöveroprosentit, ke 13.11.2013.

Lisätietoa lähityöstä: (www.hel.fi/hki/sosv/fi/aluetyo/lahityo)

Lisätietoa:

Laura Kontiala
Puh. 044-7311222
laura.kontiala@helsinki.fi

Teemu Kaskela
Puh. 040-8277488
kaskelateemu@gmail.com

Kategoria(t): Kannanotot. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.