HSO: Aluetyö ehkäisee ongelmia etukäteen

Julkaisuvapaa 6.3.2013
Helsingin Sosiaalinen Oikeudenmukaisuus ry

HSO: Aluetyö ehkäisee ongelmia etukäteen

Helsingin Sosiaalinen Oikeudenmukaisuus ry. (HSO) on huolissaan aluetyön roolin epävarmuudesta Helsingissä sosiaali- ja terveysvirastojen yhdistyessä. Aluetyöllä tarkoitetaan ehkäisevää ja etsivää sosiaalityötä, jolla pyritään parantamaan alueen asukkaiden hyvinvointia. Työssä jalkaudutaan ihmisten pariin, jolloin on mahdollista tavoittaa myös niitä, jotka eivät muuten löytäisi palvelujen piiriin.

Vuosikokouksessa HSO kiinnitti huomiota siihen, että aluetyö ei ole lakisääteistä toimintaa. Yhdistys pelkää, että kuntapäättäjien tehdessä uusia leikkauspäätöksiä ne kohdistuvat juuri ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön. Tällöin leikataan juuri kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta.

Aluetyö tuntuu olevan monille vierasta, eikä yksikölle ole osattu osoittaa paikkaa uudessa jättivirastossa. Helsingin aluetyön yksikössä työskentelee noin 30 henkilöä erilaisissa tehtävissä. Lähityöntekijät tekevät katutason sosiaalityötä asukkaiden ja asunnottomien parissa. Yhdyskuntatyöntekijät toimivat kaupunginosien yhteisöllisyyden ja viihtyvyyden edistämiseksi pyrkimällä tuomaan alueen eri toimijoita ja asukkaita yhteen. Aluetyöntekijät puolestaan toimivat esimerkiksi kaupunginosien asukastiloissa.

”Aluetyön tarkoituksena on ennaltaehkäistä ja lievittää yksinäisyyttä ja lisätä yhteisöllisyyttä. Asukastilat tarjoavat paikan, johon voi tulla vaikka vaan oleskelemaan, eikä tarvitse olla hakemassa mitään apua. Halutessaan kävijä voi kuitenkin saada palveluohjausta asukastilaa ylläpitävältä sosiaaliohjaajalta”, kertoo Läntisen aluetyön yksikön aluetyöntekijä Elina Pentikäinen.

”Aluetyön yksikön ennaltaehkäisevä sosiaalityö on sekä inhimillisesti että taloudellisesti järkevämpää kuin ongelmien korjaaminen jälkikäteen. Jos kuntapäättäjien järki ei tätä sano, niin lainsäätäjän tulee tiukentaa kirjausta ehkäisevän ja etsivän työn asemasta”, vastavalittu uusi puheenjohtaja Laura Kontiala toteaa.

Lisätietoja:
Helsingin Sosiaalinen Oikeudenmukaisuus ry

Laura Kontiala, 044-7311222, puheenjohtaja(at)hso-ry.fi
Mira Auer, 045 262 0422, varapuheenjohtaja@hso-ry.fi
Teemu Kaskela, 040 8277 488

Kategoria(t): Kannanotot. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.